Το νέο Λύκειο και οι αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια

2017-08-30

Σε διαβούλευση η πρόταση του υπουργείου Παιδείας για το νέο Λύκειο και τον τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και αναφέρθηκε αναλυτικά στις αλλαγές στην εκπαίδευση.

Θα υπάρξει 14χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση και ριζική αναβάθμιση της Β' και Γ' Λυκείου. Νέες δομές στήριξης του εκπαιδευτικού έργου ενώ όπως πρόσθεσε στόχος είναι να ενισχυθεί και κοινωνικά και ψυχολογικά το σχολείο. Νέα προγράμματα σπουδών θα υπάρξουν στη Β' Λυκείου, θα αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας ενώ θα αξιοποιηθούν οι νέες τεχνολογίες για τις απομακρυσμένες περιοχές.

Ειδικότερα ο βαθμός του απολυτήριου θα προκύπτει από την επίδοση κατά το σχολικό έτος κατά 90% και από κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις κατά 10%. Για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα υπάρχει μεικτό σύστημα στο οποίο θα παίζει ρόλο το απολυτήριο καθώς και εξετάσεις που θα δίνονται σε τρία μαθήματα. Ο βαθμός στο μάθημα ελεύθερης επιλογής θα προσμετράτε στο απολυτήριο.

Η επίδοση κατά το σχολικό έτος θα μετράει κατά 20% και οι κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις του Ιουνίου κατά 80%. Επίσης θα δίνεται η δυνατότητα μπόνους σε περίπτωση που κάποιοι μαθητές θέλουν να δώσουν ξανά κάποιο μάθημα το Φεβρουάριο.

"Θέλουμε να δώσουμε τη δυνατότητα στα παιδιά να επιστρέψουν ουσιαστικά στο σχολείο" τόνισε κλείνοντας ο κ. Γαβρόγλου υπογραμμίζοντας ότι "στόχος είναι το σχολείο να παρέχει επί της ουσίας εκπαιδευτική διαδικασία".

Σε νεότερες διευκρινήσεις του Υπουργείου Παιδείας ....

Κ. Γαβρόγλου: Το διαγώνισμα του Ιανουαρίου θα αποδραματοποιήσει τις τελικές εξετάσεις του Ιουνίου

Η απόδοση του διαγωνίσματος του Ιανουαρίου θα συνυπολογίζεται στον τελικό βαθμό μόνον αν βελτιώνει τον βαθμό του Ιουνίου, διευκρινίζει το υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων σχετικά με το σχέδιο για την αναβάθμιση του Λυκείου και τα δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για «εις διπλούν εξετάσεις» και αναφέρουν ότι «οι πανελλαδικές πολλαπλασιάζονται».

«Μέσα ενημέρωσης, χωρίς να διαβάσουν προσεκτικά το σχέδιο για την αναβάθμιση του Λυκείου, γράφουν ότι διπλασιάζονται οι εξετάσεις, μιλάνε για πρόσθετες εξετάσεις, σε μια προσπάθεια να δημιουργήσουν κλίμα που δεν βοηθάει την ψύχραιμη αποτίμηση του σχεδίου.

Η θέσπιση του διαγωνίσματος 1ου τετραμήνου (Ιανουάριος), που είναι κοινό για όλους τους υποψήφιους, έχει ως βασικό στόχο να αποδραματοποιήσει τις τελικές εξετάσεις του Ιουνίου, να μειώσει το άγχος που προκαλεί η ιδέα ότι τα πάντα κρίνονται σε μια τρίωρη εξέταση.

Η απόδοση του Ιανουαρίου θα συνυπολογίζεται στον τελικό βαθμό μόνον αν βελτιώνει τον βαθμό του Ιουνίου, άρα είναι μία εξέταση που θα λειτουργεί ευνοϊκά για τους μαθητές. Δίνει, δηλαδή, μια ευκαιρία για τη βελτίωση του βαθμού του Ιουνίου, δίνει ένα 'μπόνους' που επιτρέπει στους υποψήφιους να μην αντιμετωπίζουν με το σημερινό δέος τη δοκιμασία των τελικών εξετάσεων.

Τα πλεονεκτήματα, όμως, του διαγωνίσματος 1ου τετραμήνου (Ιανουάριος) δεν περιορίζονται στην 'ελάφρυνση' της αγωνίας των υποψηφίων και την ψυχολογική βοήθεια που αυτή συνεπάγεται. Λειτουργεί, ταυτόχρονα, και ως ένας «αντικειμενικός» δείκτης για την αξιολόγηση του υποψηφίου από τον εκπαιδευτικό, συμβάλλει συνεπώς στην εγκυρότητα της βαθμολογίας του τετραμήνου (όπως και η εκτενής εργασία που θα παραπέμπεται σε εξωτερικό αξιολογητή) και εν τέλει στο κύρος και στην αξιοπιστία του απολυτηρίου.

Τέλος, το διαγώνισμα του Ιανουαρίου (για το οποίο επαναλαμβάνουμε η απόδοσή του δεν θα μετρά αν δεν βελτιώνει το βαθμό του Ιουνίου) βοηθά τους μαθητές/τριες να αντιληφθούν κατά πόσο η προετοιμασία τους βρίσκεται σε σωστή κατεύθυνση, ενώ παράλληλα μειώνει τις πιέσεις των γονιών προς τους/τις εκπαιδευτικούς για υψηλούς βαθμούς που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές επιδόσεις των παιδιών τους.

Δεν χρειάζεται, λοιπόν, να περάσει κανείς στα... ΑΕΙ για να αντιληφθεί ότι δεν υπάρχουν 'εις διπλούν εξετάσεις», ούτε ότι «οι πανελλαδικές πολλαπλασιάζονται'. Αν πολλαπλασιάζεται κάτι είναι η προστασία των μαθητών και των γονιών από τα συστήματα παραπαιδείας. Αλλά γι' αυτά κουβέντα...» υπογραμμίζεται στις διευκρινίσεις του υπουργείου Παιδείας.