«Η ανακύκλωση κυρίαρχο μοντέλο»: Στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής το ν/σ του υπ. Περιβάλλοντος

2017-10-18

Άρχισε την Τρίτη στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, η επεξεργασία του νομοσχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος που προβλέπει την προσαρμογή στην κοινοτική οδηγία για την εναλλακτική διαχείριση των συσκευασιών και άλλων προϊόντων, καθώς και τη ρύθμιση θεμάτων του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης.

Ο αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος Σωκράτης Φάμελος, χαρακτήρισε «μονόδρομο ως προοπτική την εναλλακτική διαχείριση των αποβλήτων», τονίζοντας ότι «η οδός της ανακύκλωσης είναι πλέον κυρίαρχο μοντέλο, οικονομικά, περιβαλλοντικά, κοινωνικά και πολιτικά» και πρόσθεσε ότι «μέσα από τη συζήτηση πρέπει να καταλήξουμε σε ένα νομοσχέδιο που θα εκφράζει όλα τα κόμματα του δημοκρατικού χώρου».

Έμφαση έδωσε ο κ. Φάμελος στο γεγονός ότι τον τελευταίο ενάμιση χρόνο έχουν ενταχθεί στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Αποβλήτων, 20.000 από αυτούς που διαχειρίζονται τα απόβλητα, όταν όπως είπε, πριν αναλάβει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, ήταν μόλις 2.000.

«Πρέπει να δημιουργήσουμε ένα πλαίσιο με κίνητρα και αντικίνητρα για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Θα πληρώνουμε με βάση όσα πετάμε. Όποιος πετάει λιγότερα, θα πληρώνει και λιγότερα», επεσήμανε ο υπουργός Περιβάλλοντος

Ακόμα, ανέφερε ότι οι ΟΤΑ ενισχύονται και θεσμικά και χρηματοδοτικά με περίπου 10 εκ ευρώ από το ειδικό πρόγραμμα επενδύσεων, ώστε να επικαιροποιήσουν τα σχέδια τους για την διαχείριση της ανακύκλωσης.

Πρόσθεσε δε, ότι οι δήμοι θα έχουν την απόλυτη ευθύνη για την διαχείριση της ανακύκλωσης, σημειώνοντας ταυτόχρονα ότι «στόχος του νομοσχεδίου είναι ο κοινωνικός δημόσιος πόρος να μην έχει κανένα σκοτεινό σημείο και να είναι δίκαιος». «Το νομοσχέδιο ζητά την ενηλικίωση των δήμων. Ό,τι αποφασίζει ο κάθε δήμος θα είναι το ευαγγέλιο. Όμως θα έχει την υποχρέωση να τα εφαρμόζει, και η Πολιτεία θα έχει την ευθύνη να ελέγχει», τόνισε.

Αναφερόμενος στην επιβολή τέλους για τη χρήση πλαστικής σακούλας, ο κ. Φάμελος σημείωσε ότι η Ελλάδα καθυστέρησε να εφαρμόσει το μέτρο και πρόσθεσε ότι στο κύκλο διαβούλευσης που έγινε, όλοι οι παραγωγικοί φορείς συμφώνησαν με το νομοσχέδιο.

«Ούτε ένα ευρώ από το τέλος στη πλαστική σακκούλα δεν θα πηγαίνει στη Πολιτεία ή στον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης. Όλα τα έσοδα από τα τέλη θα δίνονται στους δήμους για να πείθουν τους πολίτες να κάνουν ανακύκλωση», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Το νομοσχέδιο προβλέπει:

- Ρύθμιση και στήριξη της αγοράς και της περιβαλλοντικής συμπεριφοράς, με στόχο τη βελτιστοποίηση της λειτουργίας, τη διαφάνεια και τον έλεγχο των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης και καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής. Ισοτιμία στην αγορά, χωρίς εκμετάλλευση προνομιακής θέσης, χωρίς μεσάζοντες, χωρίς χρήση των ΣΕΔ για εμπορικούς σκοπούς: Κανονισμός προμηθειών, χαμηλό αποθεματικό, χαμηλό διοικητικό κόστος, ασυμβίβαστο ΣΕΔ -μετόχου και στελέχους- με επεξεργασία και διαχείριση ανακυκλωσίμων και σ.α.

- Καθοριστικός ρόλος των δήμων στο έργο της ανακύκλωσης, με ευαγγέλιο τα τοπικά σχέδια και τους στόχους του κάθε ΟΤΑ. Με κίνητρα και αντικίνητρα και σύγχρονους κανονισμούς καθαριότητας και με καθορισμένο πλαίσιο συνεργασίας με την κοινωνική οικονομία. Μεταξύ των κινήτρων που καθιερώνονται είναι η σύνδεση της τιμολογιακής πολιτικής των ΦΟΔΣΑ με τις επιδόσεις των δήμων στην ανακύκλωση. Παράλληλα ενθαρρύνουμε την παροχή κινήτρων στους δημότες για μείωση αποβλήτων και ανακύκλωση.

- Αξιοποίηση όλων των πόρων στην πραγματική ανακύκλωση, στην πραγματική κοινωνία και οικονομία. Άλλωστε, ο πόρος της ανακύκλωσης είναι δημόσιος και κοινωνικός πόρος και πρέπει να αξιοποιείται ορθολογικά και με πλήρη διαφάνεια.

Η ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ